Gilles etsi juuriaan. Menimme Yad Vashemiin, Vainojen museoon, holokaustin kuuden
miljoonan uhrin muistopaikkaan. Muistoja tuhoamisleirien juutalaisuhreista,
valokuvia, valtava kasa kenkiä ja keltaisia rintamerkkejä, joissa oli kuusi sakaraa kuten Davidin tähdessä. Syyskuusta 1941 alkaen saksalaisten valtaamilla
alueilla kaikkien yli 6-vuotiaiden täytyi käyttää davidintähteä. Jude-sana täytyi olla juutalaisten vaatteissa. Kengät ja rintamerkit tekivät tapahtumat todelliseksi. Jokin kenkä saattoi olla Gillesin isoäidin, Emmanuellan.
Muistosalissa paloi ikuinen tuli. Sen lattiaan oli kirjoitettu tuhoamisleirien nimiä, Majdanek, Janowska, Auschwitz-Oswiecim, Mauthausen-Gusen, Chelmno, Belzec, Bergen-Belsen. Halki tämän rajattoman kauhun ja surun pyhätön kuljin hänen käsivartensa polte hartioillani, kuumat käsivartemme kietoutuivat toisiinsa, vaihdoimme salaa syyllisiä suudelmia pylväiden takana. Lopulta minua alkoi ahdistaa sietämättömästi. Etsimme lähimmän exitin ja astuimme aurinkoon.
Kauhujen
talosta ulospääsykään ei tuonut helpotusta. Puisto oli täynnä kauhistuttavia
taideteoksia. Siihen, mihin tieto ei yltänyt, ylsi taide. Syöksyessämme ulos eteen
avautui vihreä ruohokenttä, sininen taivas ja betoninen taideteos. Nainen oli
tummanharmaata betonia, hän kantoi lasta, hänellä ei ollut kasvoja, oli
vain kohti taivasta ja Jumalaa avautuva valtava suu, joka huusi, ja minä
huusin. En erottanut huutojamme toisistaan. Tarrauduin Gillesiin, ravistin
häntä niin lujaa kuin pystyin.
- Se on
Emmanuella.
Emmanuella
suojaamassa vartalollaan lastaan.
Patsaan nimi oli Toivo, mutta minulle se oli Kauhu.
Gilles kietoi
vartalonsa suojakseni. Hän käsivarret ympärilläni, kaikki, mitä tarvitsin.
Aloin rauhoittua. Silloin se tuli. Varmuus. Kuuluimme ikuisesti yhteen, tunsin itseni ehjäksi hänen kanssaan. Elämäni ja ajatukseni tulevaisuudesta Suomessa hävisivät.
Tunsin vain Gillesin kouran kädessäni ja olin kyvytön sanomaan sanaakaan siitä,
mitä minussa tapahtui. Olin pitkään ajatellut erästä asiaa ja siinä hetkessä
tein päätöksen. Suljin mielestäni sen, mitä Gilles oli sanonut kävellessämme
Beth She’arimin tietä. Naiset tekivät järjettömiä tekoja rakkauden vuoksi.
Yad
Vashemista palasimme Jerun vanhaan kaupunkiin. Amir tatuoi Gillesin nilkkaan
päivämäärän, jona natsit veivät Emmanuellan. Minä en vielä tiennyt, mikä
kuvaisi parhaiten minun Israelin-vuottani, olisiko se falafel, tipu, torakka,
skorpioni vai Gillesin nimi. Kibbutsilla olin nähnyt tuhoamisleireillä
tatuoituja numerosarjoja vanhusten käsivarsissa. Tatuoinnin näkeminen oli aina isku
vasten kasvoja. Minua alkoi hävettää oma edeninpuutarhanirvanani suunnattomasti
kärsineiden ihmisten keskellä. Jolleivat he itse olleet kärsineet tuhoamisleirien
kidutuksesta, joku, jota he olivat rakastaneet, oli.
Chadar ochelin
nurkkapöydässä istui päivästä toiseen aina yksin hyvin hauras ja laiha vanha
nainen. Hän puhui itsekseen ja antoi kasvot holokaustille. Kun kävelin hänen lähellään, kuulin hänen toistavan vain yhtä sanaa. Riefel Riefel
Riefel. Oliko Riefel tuhoamisleiri, kiduttajanatsi, kuollut rakastettu tai
kadonnut lapsi?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti