tiistai 13. joulukuuta 2022

46 Kananpoikia rokottamassa


Orista tuli minulle kaikkein läheisin ja tärkein kibbutsnik. Ehkä myrsky-yönä Finlandia husetin ohi laukkaavat villiorit, joista en tiennyt aamulla, olivatko ne unta vai todellisia, tulivat kertomaan minulle, että elämääni oli astumassa mies nimeltä ori.

 

Orilla ja minulla ei ollut paljon yhteisiä sanoja. Minä en osannut hepreaa tai ranskaa ja Orin englanti oli vain auttavaa. Hän oli kuitenkin niin lämmin ja ystävällinen, että tunsin sen yli kielimuurin ja se puhui minulle enemmän kuin tuhat sanaa. Silloinkin, kun hän käveli yksin katse kanalan harmaassa betonilattiassa, hänellä oli pilke silmissään ja hymy profiilillaan.

 

Meillä oli lämmin suhde. Katseittemme kohdatessa sytyimme hymyilemään lämmintä hymyä. Sain Orilta koskettavaa huolenpitoa. Kanakopilla hän laittoi minulle edelleen aamuisin minttuteen valmiiksi. Eräänä aamuna tee oli lopussa. Vaikka vastustin, hän ajoi Renaultilla chadar ocheliin ja haki minulle teetä. Yhtenä aamuna hän sattui ajamaan Finlandia husetin ohi juuri töihin lähtiessäni ja hän nappasi minut kyytiin. Seuraavana aamuna hän odotti minua Renaultissa, kun avasin oven, ja siitä alkoivat yhteiset työmatkamme kanakopille sadan metrin päähän. Sain myös tietää, miksi Ori tervehti niin iloisesti ensimmäisenä aamunamme Finlandia husetin uusia asukkaita. Kun hän itse kymmenisen vuotta aiemmin tuli Ranskasta kibbutsille ulpanina, hänkin aloitti kibbutsiuransa juuri Finlandian husetissa. Finlandia huset oli siis pioneerien ensiasunto, oli ollut ainakin jo 100 vuotta. Ei sentään, kibbutsihan oli vasta 50 vuotta vanha. Ehkä Ori muisteli ensimmäistä aamuaan. Nukuimme ehkä jopa samalla partakoneenterän ohuella patjalla, jos patjoja ei ollut uusittu. Ori oli jäänyt ja asui nyt kivannäköisessä uudemmassa talossa. 

  

Ori lainasi minulle sadehaalariaan pesuhommaan, kun ei tarvinnut sitä itse. Hänen vartalonsa oli miehekäs ja jäntevä mutta poikamainen eikä hän ollut juuri minua pitempi, joten haalari sopi minulle hyvin. Eräänä päivänä hän antoi minulle omaksi aivan uuden sinisen sadetakin. Kun olin pukenut sen päälleni, hän halusi tietää, oliko se hyvä.

- Ken, se sopii hiusteni väriin, vastasin.

Blondi ei voinut olla ihan pikkuisen flirttailematta.

Eräänä perjantaiaamuna Gilles oli ripulin takia töistä poissa. Sitä sattui voluille aika ajoin, vaikka olimme jo tottuneet uuteen bakteerikantaan. Ori heitti minut kana taloon numero yksi ja kertoi rokottavansa kananpoikia myöhemmin iltapäivällä. Voisin mennä mukaan, jos minua kiinnostaisi oppia uusia asioita. Ori ehkä luuli minua kiinnostuneemmaksi kanataloudesta kuin olin. Olin aamuisin lukevinani aikakauslehti Poultry Internationalia, kun kanamiehet puhuivat ihan hepreaa ja tarkistin välillä, että lehti oli oikein päin kädessäni. Ihmettelin, miksi rokotus piti tehdä vasta siesta-aikaan, kun kibbutsi nukkui. Toki Ori kibbutsnikien lailla teki töitä pitempään kuin volu, mutta miksei sitä voinut tehdä aamulla työaikanani. Ehkä se liittyi kanan sielunelämään, mitä minä en ymmärtänyt. Minua ei erityisesti kiinnostanut palata kana taloon uudelleen, ihoni oli kuiva lukuisista suihkuista. Ja minun pitäisi nukkua siesta, että jaksaisin tanssia Playboysissa illassa, jotta jokin romanssi voisi sattua kohdalleni. Sirkus Orenimin aamussa en koskaan tiennyt, mitä Playboys-ilta toisi tullessaan, kun vastakkaiset sukupuolet saalistivat toisiaan. Kananpoikien rokottaminen kuulosti myös suurelta valheelta tai vitsiltä. Olin myös henkisesti raskaasti aseistettu. Ja meiltähän menisi koko sapatti rokottaessa 30 000 tipua. 

En kuitenkaan kieltäytynyt, koska Ori oli niin kiva minulle ja tehokas työaika kanalassa jäi muita työpaikkoja lyhyemmäksi verkkaisen aamun vuoksi ja kun työmme oli valmis, saimme mennä kotiin. Ori otti minut kahdelta kyytiin Finlandia husetin edestä, kun koko muu kibbutsi nukkui siestaa. Kuten aina, kana lady first, kävin suihkurituaalin läpi ensin. Taukohuoneessa kaadoin meille lasilliset ihanaa pomelomehua.

Ori tuli taukohuoneeseen työhaalarissa, joka oli napittamatta. En voinut olla tuijottamatta hänen tiukkaa rintaa ja alavatsaa täysin mustan karvan peitossa. Ori oli kaunis. Olimme toki hymyilleet toisillemme hymyilemästä päästyämme, kun hänen autonsa kaarsi Finlandia husetin eteen aamuisin, kun istuuduin etupenkille hänen viereensä, kun hän haki minut syömään chadar ocheliin ja kun iltahämärässä kohtasimme kibbutsin taikapoluilla. Silti mietin, kokeiliko Ori vain, kuinka estoton ja vapaamielinen skandiblondi todella oli. Hän vilkaisi minua vain sivusilmällä. En edelleenkään saanut silmiäni irti hänestä.

Minun ei tarvinnut enää arvuutella. Olin kuullut, että skandinaaveilla oli hennot hiukset. Toden totta, kuinka paljon karheammat etelämaalaiset hiukset ja parta olivatkaan ja kuinka ne kutittivatkaan minua. Kuiskin hänen korvaansa, kuinka eroottinen hänen nimensä suomeksi oli. Ori. Hän nauroi, heitti päätään ihanalla tavallaan taaksepäin ja kuiski ihania heprealaisia korahduksia korvaani.

Kun jäin pois Renaultista Finlandia husetin edessä, hän nosti käteni huulilleen.

- Yritän pitää sinut kana talossa pysyvästi. Sabbath Shalom.

- Sabbath Shalom.

En enää halunnut pukeutua valkoiseen esiliinaan. 

Huoneessani hoksasin, että olisin voinut pyytää häntä tulemaan illalla Playboysiin. En ollut häntä siellä aiemmin nähnyt. Samalla hoksasin, etten ajatellut Artoa enää. Arton ei tarvinnut enää keksiä tekosyitä. Olin vihdoin kohdannut vapaan komean ystävällisen miehen kibbutsilla.

En rauhoittunut nukkumaan siestaa. Ympärilläni oli aina ystäviä, puhetta, naurua ja nautin seurasta. Mutta nautin myös hetkistä yksin, erityisesti hämmentävän rokotusreissun jälkeen. Ori oli herättänyt minut. Riisuin unisex-työvaatteeni, meikkasin, hajustin itseni ja pukeuduin hameeseen ja korkkareihin, naiseksi.

Vaeltelin levottomana ympäri kibbutsia. Istuskelin hetken rinneportaiden tasannepenkillä katsellen Jezreelin laaksoa, Haifan ja Nasaretin välistä maantietä ja Finlandia husetia. Sirkus Orenimista oli tullut rakas kotini. Vaikka Finlandia huset oli yhtä vaatimaton kuin saapuessani, en nähnyt siinä enää vessarakennuksena. En valittanut enää likaisen keltaisista seinistä enkä kaivannut desinfiointiainetta, vaan tunsin talon henkimän lämmön, elämänilon ja ystävyyden. Yhteiset hetket ja tunteet tekivät siitä kodin. Näin meidät ensimmäisenä aamuna, kun ihastelimme Venus-planeetan aurinkoa, laumamme kiljui ilosta, hätistimme torakan vaatekaapista, joimme ensimmäiset juomat olohuoneessamme, kaikki volut ja nuoret kibbutsnikit tervetulopartyssamme ja hieromapartyn intiimit hetket nuotiopiirissä. Kuten kibbutsiaatteen pioneerit näin yhteisöllisyyden ja henkiset arvot ohi maallisen mammonan.

Nousin postin nurkalle chadar ochelin aukiolle. Aluksi kibbutsilla oli ollut pienempi chadar ochel, joka oli nyt kibbutsimuseo keskusnurmikon laidalla oliivipuiden varjossa. Pari vuosikymmentä sitten 1960-lukulla, kun kibbutsit vaurastuivat, Orenim halusi erityisen suuren chadar ochellin, johon kaikki mahtuivat kerralla ja jossa voitiin järjestää yhteisiä tilaisuuksia. Chadar ochel rakennettiin kaiken keskelle, keskelle suurta nurmikkoaluetta. Lähes kaikkien kibbutsien chadar ochelit oli rakennettu kibbutsi movement ja sen  arkkitehtien yhden rakennusmallin mukaan. Orenimin chadar ochel oli selvästi aivan samaa mallia, mutta Orenim oli valinnut haifalaisen arkkitehti Shlomo Giladin suunnittelijaksi. Kibbutsiliike paheksui liikkeen ulkopuolisen valintaa, koska raha meni liikkeen ulkopuolelle. Gilad oli brutalisti eli hän käytti paljasbetonia ja karkeasti käsiteltyä kipsiä. Rakentaminen alkoi vuonna 1971, keskeytyi välillä ja valmistui lopulta 1978. Se rakennettiin 650 hengelle, mutta pääsiäisenä siellä ruokaili jopa 1500 henkeä. Vaikka chadar ochel oli minulle kibbutsin rakkain rakennus, vieläkin rakkaampi kuin kana talo, en silti voinut sanoa kauniiksi suorakaiteen muotoisia betonikuutioita, mutta vaikuttava se oli. Yksi betonikuutio tuli ulos dramaattisesti ja sen alle oli lähes pelottavaa mennä. Mutta sinne oli pakko mennä, koska sen alla oli pääsisäänkäynti. 

- Chadar ochel, chadar ochel, rakkaimpani, kuiskin ääneen nautiskellen eksoottisista äänteistä, jotka olivat nyt osa elämääni. 

Rakkauslauluni kibbutsille oli vaeltelua sen taikapoluilla. Mieleni oli tulvillaan rakkautta, kiitollisuutta ja hartautta. Sirkus Orenim, rakastettuni, oli kirkkoni, Aasian tähtitaivas kirkkoni katto. Paras hetki rakastella Orenimia oli hämärtyminen. Kibbutsi oli nyt yksin minun. Poluilla oli vain satunnaisia kulkijoita, päivän työt oli tehty. Yaronin hurtta William ja minä kuiskasimme toisillemme sabbath shalom. Valolyhdyt hämäräkytkimellä syttyivät, crickets kutsuivat kaihoisalla sirityksellä morsiamiaan. Rauhan rikkoi vain kastelulaite, kun kimppuuni hyökkäsi vesiryöppy. Kiljahdin, hypähdin sivuun ja vesipisarat täplittivät kuivan hiekan. Pisarat kimmeltelivät kuin topaasit kasvien lehdillä tässä rehevyydessä. Kiemurtelevat polut houkuttelivat aina vaan syvemmälle Edenin puutarhan alttareille. Jasmiini oli riehaantunut vahvaan makeaan tuoksuun. Kun minua myöhemmin elämässä pyydettäisiin ajatuksissa palaamaan paikkaan ja hetkeen, jossa olin täysin onnellinen, tähän minä palaisin.

Vanha kibbutsnik ohitti minut, kun istuuduin kivipenkille tammen ja valolyhdyn alle taikapolun varrella.

- Sabbath shalom, sapattirauhaa.

Toivoiko hän, että tänä iltana juhlisin rauhallisesti, en kiljuisi lasten ja kibbutsnikien talojen lähellä, kun juoksisin Playboysiin?

Sitten huomasin, että Ori lähestyi minua toisen kibbutsnikin kanssa polkua pitkin. En ehtinyt ryömiä penkin alle piiloon. Minua jännitti niin paljon kohdata hänen katseensa. Mutta Ori toivotti hymyillen shalomin kuten aina ennen. Playboysissa häntä ei näkynyt tänä iltanakaan. 

Sunnuntaiaamuna uuden työviikon alkaessa Ori odotti minua tuttuun tapaan Renaultissa, kun astuin ulos Finlandia husetista. Istuin hänen viereensä. Hän hymyili kuten aina ennenkin, nosti käteni huulilleen ja ajoimme kanakopille aamukahville. Tunsin syvää lämpöä.



Chadar Ochelin historia




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

100 Tuulen Tytär

Oli eräs alkukesä ja olin käymässä levottomaksi. Kaipuu sisälläni oli voimakas. Vaeltelin iltaisin Montmartren katuja Gillesin minulle os...