sunnuntai 27. helmikuuta 2022

16 Uskoutumisia



Maanantai-iltana kello kahdeksalta menin katsomaan Jordanin ruskeita silmiä chadar ochelissa. Siellä oli iso valkokangas, filmikone ja muutamia kymmeniä tuoleja valkokankaan edessä. Chadar ochel oli myös elokuvateatteri. Jordan odotti minua. Elokuva oli espanjalainen musikaali, joka oli dubattu hepreaksi. Kielimuuri oli nyt kaksinkertainen joten elokuvat eivät olisi maanantai-iltojen harrastukseni. En nähnyt elokuvaa, sillä Jordanin kieli työntyi suuhuni niin, että hädin tuskin pystyin hengittämään, saati puhumaan ja hänen kätensä tutustuivat minuun nopeasti.

- Haluan tehdä sinulle näin, Jordan kuiskasi.

Parikymmentä hapanta kibbutsnikia kääntyi katsomaan.


Jordan retuutti minut käsivarresta chadar ochelin keittiöön. Kattilat kolisivat ja lasit kilisivät, mutta sopraanon ääni oli kimeä ja korkea. Upottaessani sormeni Jordanin mustiin hiuksiin työnsin samalla Arton kauemmaksi itsestäni.


Palattuani Finlandia husetiin kerroin Ilonalle treffeistäni kibbutsin komeimman pojan kanssa. Ilonakin oli huomannut Jordanin satojen joukossa, hän oli niin makea.

- Teillä blondeilla on aina hauskempaa. Mutta muistathan, että Suomi on sekaisin AIDS:sta, Ilona varoitteli. – Oletko muuten huomannut sen toisen pojan, joka on Jordanin kanssa astianpesussa?

- Häpeäkseni täytyy myöntää, että en huomannut mitään muuta kuin Jordanin. Jalkani menivät lötköksi ja olisin voinut vajota lattialle.

- Se toinen on se poika, joka näytti tosi onnettomalta partynuotiolla, juoksi pois eikä tullut ollenkaan Playboysiin.

- Voi ei, kaikki näkevät vain Jordanin eikä ketään muuta. Mennään juttelemaan sille pojalle, kun näemme hänet seuraavan kerran, ehdotin hieman häpeissäni.




                             Hämärtyessä chadar ochelin aukio



Ilona kirjoitti kirjettä DI:lle armeijaan ja minä keitin keittiössä meille teetä.

- Kuinka pitkäksi ajaksi aiot jäädä tänne, kysyin.

- Ainakin sen aikaa, kun DI on armeijassa, Ilona kertoi.

- Kiva, että olet täällä pitkään, jos minäkin olen puoli vuotta niin kuin olen ajatellut. Uskotko, että pystyt olemaan niin kauan erossa hänestä, kysyin.

- Tilanne on hankala. Oikeastaan pakenin tänne ongelmia.

En ollut siis ainut, joka oli karkumatkalla.


- Opinnäytetyön tiedonkeruu oli hyvä tekosyy lähteä Suomesta, vaikka aion kyllä sen myös tehdä, Ilona jatkoi. - DI petti minua opiskelijabileissä. Pakkasin tavarani. Kibbutsi on niin täynnä viettelyksiä, että täällä pääni kyllä selviää.

- Tuo kuulostaa kyllä viisaalta. Sinulla on varmaan ollut rankkaa. Olen pahoillani.

- On kyllä. Entä sinun rakkaussurusi?

- Minun suhteeni oli suuri salaisuus, mutta kai siitä täällä kaukana voin jälkikäteen puhua. Arto oli suomen opettajani lukiossa. Hän julkaisi romaanin, kun olin lukion ensimmäisellä luokalla. Suomen kieli oli lempiaineeni, olen lapsesta asti kirjoittanut runoja. Juttein runoista ja kirjoittamisesta hänen kanssaan tuntien jälkeen. Arto on vasta kolmikymppinen. Luin hänen kirjansa ja ihastuin siihen ja häneen silmittömästi. Tiesin aina, että haluan taiteilijamiehen. Hän oli tosi romanttinen ja vähitellen siitä syntyi suhde hänen luokkansa perävarastossa. Sen piti olla salaisuus, koska olin alaikäinen. Mutta hän ei kertonut minulle, että sen piti olla salaisuus myös siksi, että hänellä on vaimo ja lapsi. En tiennyt perheestä ennen kuin olin rakastunut häneen tajuttomasti ja odotin, milloin hän kihlaa minut. Hän ei halunnut luopua kenestäkään, ei perheestään eikä minusta. Aloin voida huonosti ja minun oli päästävä pois. Pakenin vaan suin päin enkä ottanut yhtään selvää, mitä täällä on edessä. Torakat, kamalat ruoat, terroristit ja sinappikaasuiskut.


- Sinun opettajasi! Sus siunatkoon! Ei ole sinullakaan helppoa ollut. Sehän on rikos. Teitkö rikosilmoituksen?

- Ei totisesti ollut helppoa. Olisin varmaan tullut hulluksi, ellen olisi lähtenyt karkuun. Tiedän, että suhde oppilaaseen on rikos, mutta en halunnut ajatella sitä rikoksena, koska olin siinä täysillä mukana, älyttömän rakastunut. Sen opin, että ei koskaan enää kolmiodraamaa. Nyt tuntuu jo hieman helpommalta. Välimeri on turvallisen pitkä uintimatka Arton ja minun välissä ja Jordan muistuttaa minua siitä, että Arto ei ole ainoa mies maailmassa.

Ongelmat olivat siis meidän molempien lähdön taustalla.

 

- Pakenevatkohan kaikki volut tänne jotain niin kuin me kaksi, mietin. - Tiedätkö, sinä olet ensimmäinen ihminen, jolle olen voinut avoimesti kertoa Artosta. En voinut kertoa edes ystävilleni, kaikki piti niin salata. Artosta tuli lopulta niin hermoheikko, että hän kiipeili seinälle, kun jokin rasahti.

- Kiitos myös sinulle. En minäkään juuri kenellekään halunnut Suomessa kertoa. On helpompi avautua ihan ventovieraalle.

- Kiva, kun meistä tuli kämppiksiä. Mutta hei, lattialla vilisee kamalia ötököitä. Minä pelkään niitä, sanoin.

- Oven alla on rako. Meillä on jatkuvat avoimet ovet hyönteisille.



Ja niin ötökät alkoivat kiipeillä sängynjalkaa pitkin uniini.






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

100 Tuulen Tytär

Oli eräs alkukesä ja olin käymässä levottomaksi. Kaipuu sisälläni oli voimakas. Vaeltelin iltaisin Montmartren katuja Gillesin minulle os...