Laskeuduin
Sacre Couerin basilikalta Taiteilijoiden aukion, Place du Tertren, läpi alaspäin
Montmartrea. Gilles oli elänyt lapsuutensa näillä pittoreskeilla kapeilla kujilla
ennen ajautumistaan varjoisille kaduille. Tämä oli oikea paikka löytää hänet tai jättää hänelle
jäähyväiset. Kääntelin kukkulan karttaa ja raahustin kohti Orilta saamaani osoitetta. Israelissa
olin nähnyt paljon aaseja, mutta vasta Euroopassa tunsin itseni Gillesin aasiksi
kantaessani hänen kitaraansa ja hänen lastaan.
Gillesin
kotikadulla odotin hänen minä hetkenä hyvänsä astuvan ulos jostain ovesta ja
syleilevän minua riemastuneena. Yhtäkkiä huomasin kyltin, jossa luki Cafe
Emmanuella. Tuli iski lävitseni. Sen täytyi olla Gillesin äidin kahvila. Ehkä Gilles oli ollut totta, ehkä olin löytänyt Gillesin ja
lapseni juuret. Olin pelännyt, että koko Gillesin tarina osoittautuisi
kauniiksi valheeksi hänen itsensä lailla, mutta kahvila kertoi, että Gilles ja
tarina Emmanuellasta voisi olla totta. Oli haikeaa, ettemme olleet tässä
yhdessä kertomassa hänen äidilleen ilosanomaa, että Gilles oli löytänyt täydellisen onnen hetkeksi ja Edenin puutarhassa olimme siittäneet rakkauslapsen. Nyt esittäytymässä
olivat vain Maria Magdalena, hylätty nainen, ja Pikku-Gilles, jonka
syntyperästä oli vain minun sanani. Millaisen vastaanoton saisimme?
Cafe
Emmanuella oli kapea sininen kolmikerroksinen talo. Sen edessä oli pieniä
pöytäryhmiä. Pari tarjoilijaa valkoisissa pikkuessuissa palveli asiakkaita.
Oliko tuo lämpimännäköinen nainen Gillesin äiti? Otin cafe au lait’n ja millefouille-leivoksen. Yritin syödä sitä siististi haarukalla ja pelkäsin,
milloin se kimpoaisi lautaselta lattialle. Euroopan puolella yksi asia oli
sentään paremmin kuin Aasiassa, kahvi.
Kun joku astui kahvilan puolelle takahuoneen astioiden kilinästä, herkullisista tuoksuista ja taukoamattomasta ranskan pulputuksesta, sydämeni aina hypähti. Gillesin nimi oli koko ajan pulpahtamaisillaan huuliltani. Yhtäkkiä huomasin, että takan yllä oli pieni maalaus. Sydämeni seisahtui muutaman lyönnin ajaksi ja veri pauhasi korvissa hiljentäen astioiden kilinän. Maalaus esitti hyvin tummaa, hyvin teräväpiirteistä juutalaisnaista. Hänen täytyi olla Emmanuella. Emmanuella sinisessä leningissä taustalla vaaleanpunaisia pioneja ja Provencen vihreää. Tämä täytyi olla taulu, jota Gillesin isoisä etsi elämänä loppuun saakka. Louvre oli lopultakin onnistunut jäljittämään maalauksen, jonka natsit olivat takavarikoineet, ja taulu oli palautettu oikeille omistajille. Tuntui kummalliselta, että katselin sitä nyt eikä Gilles ollut kanssani. Kävin ajatuksissani edelleen vuoropuhelua hänen kanssaan. Hänen isoäitinsä Emmanuella katsoi maalauksesta minua syvälle sieluuni ja nyökkäsi minulle. Sain hänen katseestaan rohkaisun kohdata Gillesin äiti ilman Gillesia.
- Onko hän
Emmanuella, kysyin tarjoilijalta.
Tarjoilija
näytti yllättyneeltä ja nyökkäsi. Kysyin kahvilan omistajaa. Tarjoilija vastasin, että madame
Salignat oli talossa numero 9. Taas syvä helpotus, talon numero oli sama kuin osoitteessa. Uskaltauduin kysymään ääni väristen, oliko madamella poika
nimeltä Gilles.
- Vien sinut
heti madamen luokse, tarjoilija sanoi, katsoi raskauskumpuani ja nosti repun
olkapäälleen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti