Lähtisin
etsimään Gillesia Pariisista. Mutta mitä minä tiesin hänestä? Että hän oli
Tuulen Poika ja taivaanrannan maalari. En tiennyt edes sukunimeä. Se alkoi
s-kirjaimella, ehkä. Jos hän oli edes kertonut oikeaa nimeään. Epäilinhän kaikkea
Gillesin kertomaa, vähitellen sitäkin, oliko hän edes ollut olemassa. Aika alkoi käydä vähiin, jouduin valitsemaan pesulassa aina vaan suurempia
työshortseja.
Kibbutsilla
oli Gillesin kotiosoite, mutta en saanut sitä, vaikka oli hätätilanne. Vaikka täällä oli rentoa, yhtäkkiä säännöt olivat yhtä tiukat kuin Suomessa.
Mietin hataria johtolankojani. Paras johtolanka oli
Grassen kaupunki. Gillesin isoäidillä Emmanuellalla oli ollut Grassessa Cafe
Emmanuella 1930-luvulla ja Gillesin isoisällä maatila vielä Gillesin
lapsuudessa 1970-luvulla. Voisin matkustaa Grasseen selvittämään Gillesin
sukunimeä. Mitä Gilles oli kertonut elämästään Pariisissa? Hänen
kotikatunsa oli kapea kävelykatu. Kuinka monta kapeaa kävelykatua Pariisissa
oli? Hänen kotinsa lähelle oli suuri kirkko, jonka portailta hänen pallonsa oli
lapsena vierinyt auton alle. Palatessamme Nasaretin joulukirkosta Gilles oli
sanonut kirkon nimen ja nimi oli ollut kaunis ranskaksi. Olin toistellut nimeä,
koska se oli kaunis ääntää. Hän oli kääntänyt sen englanniksi ja sen
merkityskin oli kaunis. Oli elämän ja kuoleman kysymys, tunnistaisinko vielä
nimen, jos sen kuulisin. Ryntäsin kibbutsilla olevan
ranskalaisen volun luokse.
Kysyin Adriennelta, minkä nimisiä suuria kirkkoja Pariisissa oli. Muistin heti,
kun hän sanoi nimen, jota olin toistellut. Pyhä sydän. Sacre Couer. Adrienne kertoi sen sijaitsevan Montmartrella, joka oli kuulu viehättävistä
jyrkistä kapeista kaduistaan. Adrienne muistelikin, että Gilles oli kotoisin Pariisin Montmartrelta. Ja Provencessa todellakin oli kaupunki nimeltään
Grasse. Pieniä toivonkipinöitä heräsi mielessäni, että Gilles oli ollutkin
todellinen ja voisin Pariisissa päästä hänen jäljilleen.
Ajatus viedä
kitara Gillesin kotiin oli järjetön päähänpisto, mutta olin oppinut, ettei pitänyt valita huonoja vaihtoehtoja, palata Suomeen tai jäädä aloilleen, joten lähtisin Montmartrelle. Halusin nähdä, mistä Gilles oli
lähtöisin, mistä lapseni oli lähtöisin. Ehkä joutuisin kulkemaan ovelta ovelle
ja kysymään, oliko kitara jollekulle tuttu, mutta muutakaan vaihtoehtoa ei
ollut. Ehkä saisin häneen yhteyden vielä jonain päivänä hänen perheensä kautta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti