perjantai 31. maaliskuuta 2023

84 Dirty Dancing

 



Minua pelotti kohdata Gilles. Olin helpottunut, kun hän ei ollut huoneessamme. Kibbutsi oli niin pikkuruinen, ettei ketään tarvitsisi kauan etsiä. Ursulalta kuulin, että porukkaa oli mennyt Playboysiin. Gilles ei ollut sielläkään. Missä helvetissä hän oli? Brendaakaan ei näkynyt, ehkä selkäni takana oli jotain kuitenkin meneillään. Aloin tanssia Lukasin kanssa, kun Gilles tuli. En suostunut irtoamaan Lukasista, vaikka Gilles halusi puhua minulle. Suomessa sanoimme perunat perunoina, kun halusin kohdella toista niin kuin hän oli kohdellut minua. Täällä voi sanoa pomelot pomeloina, hänkin oli kieltäytynyt puhumasta kanssani. Ja mitä hän silloin puhuikaan, kaikki tämä oli hänen syytään.

- Mene pois, se on lopussa, sanoin Gillesille, sillä minulla oli niin paha olo.
Hämmentynyt Lukas sanoi Gillesille: - Vaimosi on uskollinen minulle.
- Lupaan olla uskollinen vain sinulle, Lukas, siihen asti, kun lennän takaisin Suomeen kuukauden kuluttua, sanoin Lukasille niin lujaa, että Gilles varmasti kuuli.
- Oletko sinä lähdössä, Lukas oli hämmästynyt.
- Ken, kyllä, vahvistin ElAlin toimistolla juuri lopullisen lähtöpäivämäärän.

Olin kuin en huomaisi Gillesia. Niin hänkin oli kohdellut minua. Virkailija Leah voisi taas ensi viikolla vaihtaa lähtöpäivän tulevaisuuteen.
- Jos sinua kiinnostaa tietää, tiskikone on hajonnut ja me Ezran ja Sharonin kanssa korjaamme sitä. Astiat eivät riitä aamiaiselle, se on pakko saada kuntoon, Gilles sanoi. 


Ei minua kiinnostanut. Jeesus näki nälkää 40 päivää 
jossain täällä, kun Saatana kiusasi häntä, joten kuka välitti, jos kibbutsi jäisi ilman  yhtä aamiaista. Gilles oli kiusannut minua jo ainakin 40 päivää. Milloin tämä loppuisi? 


Gilles häipyi.

Hieman myöhemmin Gal tuli Playboysiin ja otti minua käsivarresta. – Erev tov, iltaa, Gilles pyysi hakemaan sinut. Hän tulee minun asunnolle, kun he saavat tiskikoneen korjattua. 
- Miksi tekisin, mihin hän haluaa? Minä olen suomalainen feministi, miehet eivät minua määräile. Päästä irti!
Gal otti kuitenkin kiinni käsivarrestani ja veti minut portaisiin. Tarrauduin kaiteeseen käsillä, mutta hän irrotti otteeni. En mahtanut mitään Israelin armeijan sotilaalle, joka talutti minut yksinasuvien rivitalolle. Ehkä oli hyvä ajatus viettää rento party kavereitten kanssa. Se tekisi hyvää minulle ja Gillesille, meillä oli ollut liikaa huonoja päiviä.

Galin huoneessa oli minulle vieraampia kibbutsnikeja ja uusia voluja, joihin en ollut tutustunut, kun leikin kotia Gillesin kanssa. Joku ojensi minulle lasin. Ajattelin, että otan vain vähän, ettei kukaan huomaa, että juomistapani oli muuttunut. He soittivat Nirvanaa, Claptonin Cocainea ja arabimusiikkia. Minua alkoi nukuttaa, en ollut nukkunut Haifan sviitissä. 

Yhtäkkiä Gal tempaisi minut tanssimaan. Ihanat spiraalit kulkivat lävitseni. Suljin silmäni. Gal piti minusta lujasti kiinni. Taivutin selkäni kaarelle. Halusin tehdä juuri niin juuri nyt. Gal pyöritti minua ja minusta tuntui hyvältä. Oli aika rentoutua kaiken ahdistavan jälkeen. Gal hyväili minua. Tiesin tämän jutun, tanssimme dirty dancingia. Tauno ja Brenda olivat tanssineet näin. Minulle tuli vastustamaton mielihalu hypähtää ja minähän olin tullut Sirkus Orenimille maistelemaan kaikkea, mitä minun teki mieli maistaa ja niin minä riuhtaisin itseni irti, hyppäsin, Galin ote minusta irtosi, minä putosin ja minuun sattui.

- Ma kara, mitä helvettiä, Gilles tuli juuri ja tiuskaisi Galille: - You bastard.
- Ei noin rumasti saa sanoa oikeassa elämässä oikeille ihmisille, noin sanotaan vain elokuvissa, toruin häntä.
Miksi hän noin raivosi? Halusin tanssia loputtomasti dirty dancingia hänen kanssaan. 

- Mitä sinä olet ottanut?
- Jajim, viiniä, vähän. Minä en voi juuri ottaa, vihjailin hänelle.
Kertoisinko sen nyt hänelle? Mutta Gilles huusi muille niin, ettei hän kuullut minua. Ei ollut oikea hetki kertoa. 

- Vain vähän rauhoittavaa, joku nauroi. 


Minä suutuin. - Mitä sinä raivoat, Gilles? Minä olen maistanut vähän viiniä, en minä käytä mitään muuta. Minä osaan huolehtia itsestäni. Rentoudu nyt! Tällaista partya ei Finlandia husetissa ole. Tanssitaan. Yalla yalla!

Gilles lähti raahaamaan minua pois. Miksi miehet aina raahasivat minua pitkin Sirkus Orenimia?
- Lo! Lo! Minä en halua lähteä pois! Tällaista partya ei ole Finlandia husetissa!


Minun oli vaikea liikuttaa jalkojani niin nopeasti kuin hän vaati. Hän raahasi minua kuten ensimmäisenä iltanamme Playboysista poolille, mutta silloin hän oli hellä. Nyt hän ei ollut iloinen eikä minua ehkä odottanut ihana yllätys, kynttilä bakbuk jajimissa eikä kamasutra. Mutta olin onnellinen, kun hän halusi minut itselleen. Menisimme omaan sänkyyn ja olisimme taas onnellisia.
Hän heitti minut sängylle. Ojensin hänelle käteni: - Tule… tule...


Vajosin jonnekin. 



Valot syttyivät. Oli närkästyneitä ääniä ja närkästyneitä kasvoja. Minulle oli hieman epäselvää, mitä tapahtui. Ihmisiä kulki parisänkymme ympärillä, 
house father ja sairaanhoitaja. Huusin ma kara, ma kara! Enää ei ollut kielimuuria, puhuin hepreaa. Olin käynyt Yaronin tunneilla, osasin ottaa asioista selvää. Mutta kielitaidosta ei ollut nyt mitään hyötyä. Kukaan ei vastannut, ei englannin- eikä hepreankielisiin kysymyksiini. Mitä hyötyä kielimuurien ylittämisestä oli, jos kukaan ei suostunut puhumaan? Oliko suomalainen puhumattomuus tartuttanut Sirkus Orenimiin? En yhtään ymmärtänyt, mitä tapahtui. Hymyilin heille kaikille, mutta kukaan ei hymyillyt minulle.


Joku sanoi: - Tästä te ette selviä. Olette rikkoneet kibbutsin sääntöjä.
- Ma kara? Makkaraa kaikille! Ma kara, niknak! Ma kara, niknak! Oivavoi, hyvää voita, kiljuin.
Tuossa oli Gilles, vakuutin hänelle: - Kulta, kyllä sinä olet suloinen… Minun kielessäni mies voi olla suloinen. Ei se haittaa, että sinä olet luiseva, koska minä olen näin pehmeä.

Reuven ja Gilles väittelivät kiihkeästi. Minä minä, vakuutteli Gilles. Reuven väitti vastaan. Gilles hoki nimeäni yhä uudelleen ja uudelleen. Ei hänen olisi tarvinnut puhua minun puolestani, voisin puhua itse. Jo 20-vuotiaana suomalainen nainen oli itsenäinen ja vastuussa itsestään. Lopulta äänet häipyivät ja Gilles tuli istumaan parisänkyymme kitaran kanssa. Pyörähdin tuttuun tapaan hänen jalkojaan vasten. Hengitin itseni täyteen hänen tuoksuaan. Olin juuri kertomaisillani hänelle, kun kuulin kitaran ensi sävelen. Hän lauloi Bob Dylanin Don't think twice. Kiedoin käsivarteni hänen jalkansa ympärille, pidin silmäni kiinni ja vain nautin hänen rakkaasta äänestään.
Kaikki oli taas hyvin Edenin puutarhassa.

 

It ain't no use to sit and wonder why, babe.
It don't matter, anyhow.
And it ain't no use to sit and wonder why, babe
If you don't know by now.
When your rooster crows at the breaks of dawn
Look out your window and I'll be gone.
You're the reason I'm traveling on.

Don't think twice, it's all right.

It ain't no use in turning on your light, babe
That light I never knowed.
And it ain't no use in turning on your light, babe
I'm on the dark side of the road.
But I wish there was somethin' you would do or say
To try and make me change my mind and stay.
We never did too much talking anyway

So don't think twice, it's all right.

It ain't no use in calling out my name, gal
Like you never done before.
It ain't no use in calling out my name, gal
I can't hear you any more.
I'm a-thinking and a-wond'rin' walking down the road.
I once loved a woman, a child I'm told.
I give her my heart but she wanted my soul.

Don't think twice, it's all right.

So long honey, babe.
Where I'm bound, I can't tell.
Goodbye's too good a word, babe.
So I'll just say fare thee well.
I ain't saying you treated me unkind.
You could have done better but I don't mind.
You just kinda wasted my precious time.

But don't think twice, it's all right.

 

Bob Dylan - Don't Think Twice, It's All Right


Tunsin Gillesin koskettelevan hellästi kasvojani ja hiuksiani ja kun hän suuteli korvaani, hän kuiskasi: - I love you but leave you.
En jaksanut ymmärtää koko lausetta, mutta ymmärsin tärkeimmän. Hän rakasti minua. Minäkin rakastin häntä rakastavaisten pikkuriidoista huolimatta, sopisimme ne ihanasti parisängyssämme. En ollut lakannut siihen uskomasta, vaikka hän repi minua ja minä kostin. 
- Rakastan sinua, vastasin hänelle suomeksi, hän ymmärsi sen jo. Suomessa hän oppisi suomea.

Kuulin lasinsirpaleiden äänen. Lensikö vesilasi tarjottimeltani taas Hasadin päähän? Suora palaute toivottavasti hieman viilentäisi Hasadia. Vai vietimmekö Ilonan ja Chaimin kibbutsihäitä juutalaisin seremonioin vihkikatoksen alla ja Chaim kipa päässä rikkoi lasin kengällään?
- Mazel tov, toivotin Ilonalle ja Chaimille onnea koko sydämestäni.











 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

100 Tuulen Tytär

Oli eräs alkukesä ja olin käymässä levottomaksi. Kaipuu sisälläni oli voimakas. Vaeltelin iltaisin Montmartren katuja Gillesin minulle os...